Heb je moeite met het beheren van jouw inkomen en uitgaven?
Raak je het overzicht in je financiële huishouding kwijt?
Dan is budgetbeheer mogelijk iets voor jou!
Wat is budgetbeheer?
Bij budgetbeheer beheert iemand anders uw geld volgens een plan. Dit is altijd op vrijwillige basis. De beheerder zorgt ervoor dat er niet meer wordt uitgegeven dan wat er binnenkomt. Het grootste deel wordt gebruikt voor betaling van de vaste lasten of om mee te sparen. Van een deel van wat er overblijft krijg je om van te leven.
Waarom kiezen voor budgetbeheer?
Doordat iemand met een plan jouw budget beheert wordt voorkomen dat er (nieuwe) schulden ontstaan. Het geeft financiële rust. Het meest belangrijke is misschien nog wel dat het problemen voorkomt doordat de belangrijkste betalingen altijd gedaan worden. Je kunt budgetbeheer voor jezelf aanvragen of voor een familielid die niet op eigen benen kan staan. Hoelang het beheer loopt bepaal jezelf. Bij Budget Advies Brabant is dit wel voor de duur van minimaal één jaar.
Bij budgetbeheer betaal je een vergoeding per maand aan de beheerder.
Als het via de Sociale Dienst wordt geregeld dan neemt deze kosten voor zich.
Soms is je werkgever bereid deze kosten te betalen omdat zo loonbeslagen kunnen worden voorkomen.
Voorwaarden voor budgetbeheer:
Er moet een goed overzicht zijn van de financiële situatie.
Jouw inkomen wordt gestort op de rekening die in bezit is van de beheerder.
Je moet er zelf voor zorgen dat er voldoende inkomen is.
De rekeningen moeten tijdig worden overgedragen.
Alle wijzigingen moet tijdig worden doorgegeven.
De budgetbeheerder betaalt alleen rekeningen welke in het budgetplan zijn afgesproken.
Je krijgt een bankpas van de beheerder of je krijgt het huishoudgeld op de bankrekening.
Belangrijk is dat je kunt zien wat er gebeurd. Daarom ontvang je maandelijks een overzicht.
Wat kan Budget Advies Brabant u bieden?
- Beheer- en leefgeldrekening openen op uw naam
- Inkomsten en uitgaven inventariseren
- Besparingen bespreken
4. Schulden in kaart brengen - Budgetplan opstellen
- Betalingsregeling treffen met schuldeisers
- Vaste lasten betalen via beheerrekening
- Geld reserveren om schulden te betalen
- Leefgeld storten op de leefgeldrekening
Tegen meerprijs:
Toeslagen aanvragen
Bijzondere bijstand aanvragen
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen aanvragen
Kosten:
Alleenstaande zonder schulden:
€ 200,00 - Opstart traject (éénmalig)
€ 80,00 - Budgetbeheer per maand *
Alleenstaande met schulden:
€ 300,00 - Opstart traject (éénmalig)
€ 100,00 - Budgetbeheer per maand *
2-Persoons huishouden zonder schulden:
€ 250,00 - Opstart traject (éénmalig)
€ 95,00 - Budgetbeheer per maand *
2-Persoons huishouden met schulden:
€ 375,00 - Opstart traject (éénmalig)
€ 115,00 - Budgetbeheer per maand *
€ 45,00 - Aanvragen bijzondere bijstand, toeslagen en kwijtschelding
€ 125,00 - Beëindigingskosten in alle dossiers
*Budgetbeheer wordt aangegaan voor de duur van minimaal 12 maanden.
Afhankelijk van het inkomen en vermogen kunnen de kosten voor budgetbeheer worden vergoed door de gemeente. Hiervoor wordt een aanvraag voor bijzondere bijstand gedaan.
Mogelijk dat je werkgever iets kan betekenen. Laat je werkgever of HR-manager contact met ons opnemen.
Aanmelden
Bij Budget Advies Brabant is jouw financiële administratie in goede handen!
Ben je ervan overtuigd dat je bij ons je budgetbeheer wil laten regelen?
Meld je dan nu aan:
Stap 1: Aanmelden
Dit kan via de website of telefoon 040 – 787 82 83
Stap 2: Intakegesprek
Wij nemen binnen 2 werkdagen contact met je op voor het plannen van een afspraak
Stap 3: Beoordeling
Vertrouwen is een basis voor het succesvol slagen van samenwerking
Stap 4: Aanvraag Budgetbeheer
We stellen samen een budgetplan op
Stap 5: Stabiliseren
Wij stabiliseren als eerste jouw financiële situatie.
Zijn er schulden? Dan maken we afspraken met schuldeisers
Stap 6: Na één jaar zullen we samen het traject bespreken